top of page

תרגול מעודד הזעה - מומלץ בחום...


כל אדם בריא מפריש זיעה! הפרשת הזיעה אמנם לא תמיד נעימה לנו אך היא חשובה מאוד לתפקוד הגוף.

התרגול הדינאמי המבוסס לרוב על "אשטנגה ויניאסה יוגה", משלב בין פעילות פיזית אינטנסיבית ורבת עוצמה לצד נשימה אקטיבית קצבית ומלאה. התרגול מגביר את יכולת הריכוז, ממצה את היכולות הגופניות של כל אחד ואחת ומפתח את היכולות המנטאליות. שילוב זה יוצר גמישות, כוח פיזי, כושר גופני וסיבולת גבוהה, עמידות וחוסן גופני ומנטלי.

כל מי שנחשף לתרגול זה ישים לב מיד לתנועתיות ולזרימה המאפיינים את התרגול, לצליל השולט של הנשימה ולחום הנוצר בזמן התרגול. חום זה מנקה ומטהר את הגוף ומערכותיו, מעודד הזעה מרובה וחילוף חומרים אינטנסיבי, ומקנה יכולת ריכוז גבוהה. מטרת התרגול הדינאמי היא איזון ושילוב תרפיה ופיתוח גופני, פעילות והרפיה, ההכנה הנכונה לחיי היום-יום שלנו.

אני זוכרת את עצמי כמתרגלת מתחילה - עד כמה שהזיעה היתה מלחיצה אותי, ורק עם ההעמקה בתרגול והשליטה בנשימות, משהו השתנה, משהו נרגע, זה לא שאני לא מזיעה יותר – אני פשוט מזיעה אחרת.

הזעה במובן הביולוגי פיזיולוגי

אולי לא כיף להזיע, אבל מלבד קירור הגוף, לזיעה תפקיד בריאותי חשוב. היא מסלקת מהגוף רעלים, שומן ותאי עור מתים והחומציות שלה מחסלת פטריות, חיידקים ונגיפים על פני העור. תהליך ההזעה גם מגביר את קצב חילוף החומרים, מעורר את מערכת החיסון ואפילו שורף קלוריות.

במובן התודעתי/ אנרגטי

זיעה יכולה להיות אובייקט מעניין להתבוננות במהלך התרגול, היא מייצגת אי נוחות שנוצרת בגוף ולפעמים יוצרת התנגדות, תסכול ולחץ. מספר נקודות מעניינות למחשבה: האם בתנוחות או מצבים מנטאליים מסוימים אנו מזיעים יותר? האם האופן בו אנו מתרגלים ונושמים משפיע על הזיעה? האם אנחנו יכולים להתמסר ולקבל את הזיעה ולא להירתע או להתעצבן? ואולי בכלל כיף לנו להזיע?

הריח

מה שמבדיל שיעור יוגה בכלל משיעורי תרגול אינטנסיביים אחרים הוא שככל הנראה מתרגלי יוגה בכלל שמים יותר לב לתזונה שלהם, ולניקיון האישי והאנרגטי שלהם. "הריח של הזיעה" הרי נגרם בעיקר מחמצון הזיעה שהיא חומר אורגני (ע"י בקטריות הנמצאות על העור, תמיד) ולא מהזיעה עצמה. החמצון גורם להתפתחות הריח, ואז כמובן השאלה מה מומס בזיעה, איזה תבלינים, איזה אוכל ומה רמת הניקיון האישי.

כמה פתרונות להקלה בתרגול:

  • לשקול לרכוש מזרן איכותי אשר מאפשר אחיזה טובה, וגם יהיה המזרן האישי שלכם אותו תוכלו לאוורר ולנקות בהתאם לצרכים האישיים שלכם

  • לנגב מידי פעם פנים או אזורים בגוף שבאים במגע אחד עם השני לפני הכניסה לאסאנה או להניח את המגבת בראש המזרן עבור כפות הידיים

  • להפוך את המזרן במהלך התרגול כדי ליהנות מהצד שנשאר יבש (רק שימו לב שישנם מזרנים שאחד הצדדים חלק יותר)

  • מומלץ לתרגל עם בגדים מתאימים ומאווררים שיהפכו את הזיעה למציקה פחות.

  • מומלץ להתקלח לפני השיעור - הזיעה תרגיש לגמרי אחרת, ולהמנע ממריחת קרמים (שסותמים את נקבוביות העור)

  • לזכור שחום מצטבר בגוף ואז משתחרר, כך שאם שהיתם לפני התרגול בשמש כנראה תזיעו יותר בזמן התרגול.

ואולי הכי חשוב לזכור, אתם לא הראשונים ולא האחרונים שמזיעים בשיעור יוגה, אז בלי פאניקה (שרק תגרום להזיע יותר), הכול בסדר.

 

מקורות לקריאה נוספת:


bottom of page