top of page

טיפים לתרגול יוגה מעצים


כדי שהשיעור יהיה בעל תועלת מרבית עבורכם, כמה עצות איך כדאי להתכונן:

 

1 - מומלץ לא לאכול לפני השיעור ולהגיע על קיבה ריקה ככל האפשר

בזמן תרגול יוגה אנו רוצים שאנרגיית הגוף תהיה פנויה לתרגול ולא עסוקה בעיכול המזון אשר אכלנו. כאשר אנו מתרגלים ריקים ממזון, הגוף קליל יותר ואפשר להעמיק יותר ברבות מן התנוחות. ואם בכל זאת אכלתם, ואתם מרגישים שהגוף עוד מעכל, אפשרו לעצמכם לתרגל יותר בעדינות, במיוחד לאזור הבטן ובמיוחד בתחילת התרגול, כדי לאפשר לגוף כניסה הדרגתית לתרגול.

2 - מומלץ להגיע לשיעור אחרי מקלחת ועם בגדים נקיים

המקלחת לפני השיעור מרככת את נוקשות הגוף, מחממת את השרירים ופותחת את נקבוביות העור, כך שההזעה יעילה יותר (על חשיבות ההזעה בתרגול יוגה מצ"ב פוסט נפרד). אני מוצאת בזה גם סוג של טקס וכבוד לזמן הזה שאני מקדישה למפגש האינטימי עם עצמי.

.

3 - רצוי להגיע למזרן כ- 10 דקות לפני השיעור

כדי להספיק להתארגן ברוגע: לנתק את המכשיר הנייד, לבקר בשירותים ולהתכונן נפשית לשיעור על ידי ישיבה שקטה ואולי גם עצימת עיניים. התחלת השיעור היא חלק חשוב בהתכווננות שלנו לתוך התרגול.

4 - ציוד אישי

עם הזמן, כדאי לרכוש מזרון אישי, מאחר והתרגול כרוך בתנועה ובזיעה. מומלץ להגיע לשיעור עם מגבת וגם עם שמיכה קלה להתעטפות בזמן ההרפיה כדי להימנע מבריחת החום שנוצר בגוף בזמן התרגול.

5 - אל תהססו לשאול את המורה

חשוב מאוד לשתף, לשאול, לברר, לקבל תשובות. לא תמיד ניתן לענות על כל שאלה מיד, אך חובתכם לשאול את השאלה החשובה לכם. תפקידי אינו מצטמצם ב-"להראות תרגילים". בשיעורים מועבר שפע של אינפורמציה, אך אם יש שאלה או בעיה- אנא שאלו!

ובכל זאת, תמיד תזכרו שהתסכול וחוסר הוודאות הם כלים נהדרים שיש לעבור דרכם. טמון בהם ידע עצום שלא ניתן להעביר במילים מתוך חוויה של מישהו אחר, בהירות ומדויקות עד כמה שיהיו. לשאלות יש יותר חשיבות מאשר לתשובות, הרבו להעלות שאלות. נסחו את השאלות שלכם, שמרו אותן קרוב ללב, שמרו את נקודת המבט הרעננה והסקרנית מתוך רצון לנסח לכם את ההבנות שלכם.

6 - הגמישות תגיע עם הזמן. אל תנסו לדחוף את הגוף אל מקומות שהוא טרם מוכן להגיע אליהם

תרבות חיינו מדגישה תחרות, הישגיות והצלחה. זה לא תמיד רע! הבעיה היא ההגזמה וההשתוקקות חסרת המנוחה. לכן, בתרגול אנו אמורים להיות מרוכזים בעצמנו בצורה חיובית, ולא להתחרות עם אחרים (גם לא עם עצמנו, אם אפשר). כך נגיע, בהמשך הדרך, לאיזון האישי שלנו בין הרצון להתפתח ולהתקדם ובין היכולות האמתיות שלנו. מילות המפתח הן ריכוז, תשומת לב, סבלנות והתמדה.

אם תחושו עייפות או קושי, יידעו את המורה על כך. קחו הפסקה, שכבו על המזרון למשך מספר נשימות וחזרו לתרגל כשתרגישו נוח יותר. גישה זו מאד חשובה, גם כדי להימנע מפציעות ובעיקר כדי לאפשר לנו לחוות את מה שמעבר לתרגול הפיזי.

7. Find what feels good

אנחנו האחראים על האושר שלנו, וזה אחד הרעיונות שאני מוצאת שהכי מתגמלים אותי להתבונן ולחקור במהלך התרגול. אני מזמינה אתכם לחפש לאורך התרגול בכל תנוחה ובכל מעבר מה עושה לכם טוב ומה הגוף שלכם צריך בכל רגע.

 

מקורות השראה וקריאה נוספת – מומלצת (!):

מורן צמחוני - מורה ליוגה ומדיטציה, עובד סוציאלי קליני, חוקר בריאות ואורח חיים.

ענת שזר איתיאל, מורה בכירה לאשטנגה יוגה

משכן היוגה – ד"ר גלעד ומירי חרובי

רחל וילוז'ני


bottom of page